top of page

לא סובלים דיחוי

מתוך כתבתה של הדס גולדין שבה השתתפתי, בנושא דחיינות

"סובלים דיחוי", מגזין נשים, הארץ, מרץ 2020

מעגל קסמים מתסכל

בעולם התעסוקה מי שנוטה לדחות משימות יתמודד עם לחץ ישיר מעמיתיו לעבודה ומהמנהלים. כשיעל מהודר, יועצת ארגונית ומומחית לניהול ולקריירה, נפגשת עם מנהל ושומעת על עובד בעל נטייה לדחות משימות, היא תבקש להבין את הסיבה לכך. "דחיינות עשויה לנבוע מגורמים פנים-אישיים כמו חרדות, ניהול זמן לקוי והפרעות קשב, וגם מבעיה רפואית או משפחתית שהעובד חווה והיא לא מאפשרת לו ריכוז בעבודה. לעתים אני מוצאת ארגונים שמאוד מלחיצים להצלחה, ובכך בעצם מדכאים את העובדים, או מקומות עבורה שבהם אין הלימה בין כישורי העובדים לבין המשימות שלהם".

אילו השלכות יש לגורמים האלה?

"כעס, אכזבה מצד המנהל, שיגרמו לכך שלא יוטלו על העובד משימות מסוימות מתוך הנחה שברור שהוא לא יעמוד בהן".

נשמע כמו מעגל קסמים שקשה מאוד לצאת ממנו.

"נכון. הציפייה של הסביבה יורדת, האמונה של העובד בעצמו פוחתת, וגם ההזדמנויות להוכיח שינוי מצטמצמות. ואם כבר נוצרת הזדמנות, הלחץ להוכיח את עצמו יהיה כה גבוה עד שהוא יכול להוביל לדחיינות נוספת או לביצוע כושל של המשימה".

הקושי שמהודר מתארת יבוא לידי ביטוי לא רק בעבודה מול המנהל. גם הקולגות ירגישו שהעיכוב בתוצרים משפיע עליהם, והלחץ יבוא גם מצדם. "העובד יצטייר בעיניהם כאחד שתמיד מעכב את המשימות של כולם. הם יתאכזבו ממנו ויזלזלו ביכולות שלו. לעתים נראה איך קשרים חברתיים נפגמים, ושוב נוצר מעגל קסמים של ביטחון עצמי נמוך שמוביל לדחיינות.

מה יהיו ההשלכות על המעסיק?

"דחיינות בעבודה מגדילה את עלויות המעסיק ומובילה לצורך במספר גדול יותר של שעות עבודה, למוטיבציה נמוכה, לעזיבת עוברים. המנהל נדרש להשקיע שעות רבות יותר בניהול העובד; בעיות משמעת; חוסר עצמאות; חוסר יוזמה; יחסים חברתיים בעייתיים ותגמולים פחותים".

מהודר מציינת כי גם העובד עצמו יחוש את הכישלון ועשוי להחליף עבודה או אפילו מקצוע, דבר שהיה יכול להימנע אילו היה מבין את מקור הדחיינות שלו.

אילו פתרונות אפשר להציע?

"על המנהל להבין מה הסיבה לדחיינות של העובד ולתת לו את הכלים להצלחה. מנהל יכול להניע עובדים לתחושת אחריות ומוטיבציה לביצוע משימות, לא להעמיס עומס לא ריאלי, לייצר תנאי סביבה נוחים לעבודה, וליצור התאמה בין הכישורים של העובד לבין המשימות הניתנות לו".

פוסטים חדשים
חיפוש על פי נושא
ארכיון
bottom of page